Vi lever i en tid hvor man virkelig skal lægge sig i selen for at få rekrutteret de bedste medarbejdere til en given stilling. Vi kommer nok ikke uden om, at hvis man til tiltrække nye og kvalificerede medarbejdere, så må man tænke lidt ud af boksen.
Avisannoncer er nok ved at være en død sild til det formål, og alle de mange mange hjemmesider med jobopslag er en jungle at finde rundt i, så det er nok heller ikke der man skal lægge sit fokus.
Noget der har vist sig at være attraktivt er at bruge video til rekruttering af nye medarbejdere.
Vi bliver mere og mere visuelt opfattende, det være sig på TV, Facebook, Youtube og andre steder – video fortæller bare historier bedre end det skrevne ord – det er fakta!

Det er også derfor, at specielt lidt større virksomheder kigger mere og mere den visuelle vej, for de har lært lektien om hvor vigtigt det er at få præsenteret en job på bedste måde for en kommende medarbejder.
Om det skal være en decideret rekrutteringsfilm som ofte er en lidt større produktion, eller om en kort rekrutteringsvideo kan gøre det handler selvfølgelig om økonomi.
Hvem laver rekrutteringsvideo og rekrutteringsfilm?
Der findes en del virksomheder der har specialiseret sig i netop rekrutteringsfilm og rekrutteringsvideo, og de ved ofte hvad der skal til for at fange opmærksomheden hos den målgruppe man gerne vil have fat i.
- Hvad skal videoen indeholde
- Hvor skal videoen/filmen vises
- Hvor lang skal den være
- Skal den være temaorienteret
- Skal der være baggrundsmusik på
- Skal der være speaker på
– og mange andre spørgsmål som de har erfaringer med og know-how omkring.
At begynde at lave disse videoer og film på egen hånd er yderst sjældent en god idé – netop fordi det er de færreste der konkret indsigt i hvad der virker og hvad der ikke virker.